Att förmedla budskap och skapa engagemang

Att berätta är för mig ett av de mest effektiva och roligaste kommunikationsmedlen att använda när man vill ha något sagt. Och eftersom bra berättande aldrig skriver din läsare på näsan – inte pratar förklarande klarspråk – så blir sättet du förmedlar ditt budskap på dessutom engagerande.

2021 skapade jag en ny sajt tillsammans med min kollega Petra Norman, också hon manusförfattare, dramaturg och lärare i dramatik och manus. Vi kallar oss kaxigt för Manusmästarna (och hoppas att våra kollegor förstår ironin!) och erbjuder tre tjänster som handlar om undervisning i att berätta.

Två tjänster handlar om berättandet för berättandets skull, fiktion, och riktar sig till lärosäten och skolor. Den tredje tjänsten handlar om att använda berättandet för att förmedla budskap, engagera med syftet att nåt ut (och in) på ett hållbart och bestående sätt.

Berättande berör

Så varför har jag och Petra skapat en tjänst som ligger utanför vår bransch och vårt vanliga yrkesliv? Jo för att vi tror, ändå in i benmärgen, att berättandet, storytelling, är det bästa sättet för att förmedla budskap. Det bästa sättet att beröra. Det bästa sättet att skapa engagemang och därmed handling. Handling som bottnar i att du faktiskt bryr dig om vad du ska göra.

Och allt detta vill vi dela med oss av. Dessutom, oss emellan sagt, tror vi att berättandet bidrar till en mjukare och mer samarbetsorienterad värld. En inte alls dålig drivkraft för att skapa något.

Manusmästarna, vi lär dig berättande.

Att skriva berättandet text

Så just detta, att din kommunikation ska landa och till och med bottna i din mottagare, har gjort att vi skapat en kurs i berättande, i storytelling. Verktyg som kan användas dels för att berätta historier, dels för att få ick-fiktiva texter att leva och engagera. Kursen riktar sig till dig som vill skriva just historier, berättelser, alltså till dig som är antingen etablerade eller aspirerande författare, och till dig som jobbar på kommunikationsavdelningen på en myndighet, en organisation eller ett företag. Och till dig som är skribente eller journalist, antingen anställd eller frilans. Och till dig som kanske har ett helt annat yrke men letar efter nya sätt att tänka kring kommunikation inom just ditt gebit.

För visst kan du vilja att dina läsare, eller dina kollegor, kunder, klienter och mottagare av ditt budskap, ska bry sig om det de läser eller det de ombeds att göra? Att de ska känna i hjärta och mage att det här, det vill jag verkligen höra mer om, göra, köpa, lära mig. Det här vill jag utvecklas av, bidra till, förändra, vara med och utveckla.

Inte bara uppleva detta i huvudet, utan känna det i kroppen och hjärtat och därmed förstå och engageras med alla delar av sig själv.

Skapa engagemang

Ska du skapa förändring i en grupp genom engagemang finns det hundratals saker att tänka på. Du ska skapa förtroende, trygghet och tillit. Du ska berömma och utmana. Du ska tydliggöra målbilder och förenkla baktung information.

Men ska du använda dig av text i din kommunikation för att skapa engagemang kan du behöva alldeles särskilda verktyg. Verktyg som hjälper dig att uppnå en känsla hos din läsare av att “Ja, jag är med, jag känner för detta, jag berörs, förstår på djupet och vill vara med i förändringen.”

Dramaturgi och gestaltning

I berättandets verktygslåda ligger många verktyg och de ligger i två fack som heter dramaturgi respektive gestaltning.

Dramaturgi – som kan översättas med konsten att berätta – handlar om hur du strukturerar din information och ditt budskap på ett sätt som skapar förväntan, nyfikenhet och dessutom olika känslor och emotioner. Dramaturgi handlar om att skapa akter (delar) och vändpunkter (särskilt viktiga händelser). Det handlar om att skapa ett subjekt, en huvudkaraktär som vi säger i berättandet och dramatiken, som driver din text, ditt budskap, din frågeställning. Det handlar om att skapa dilemman och konflikter för att det ska bli friktion och dynamik i texten som gör att du ständigt frågar dig Hur ska det gå?? Och det handlar om framåtrörelse; att inte stå och stampa, utan att hela tiden böljande och dynamiskt röra sig framåt.

Gestaltningen, dramaturgins mjuka syster, hjälper dig att säga det du vill ha sagt på andra sätt än klarspråk. Att ge informationen en ny form. Det är att levandegöra och att liksom berätta lite vid sidan av, att komma in från vänster. Du berättar hur ditt subjekt hoppar jämfota av ilska för att gestalta hur hen känner i mitten av förändringsprocessen. Du beskriver din målbild som en båt som når sin hamn. Hur man i just den här hamnen lastar av slittåliga skiftnycklar och mjuka bärselar, istället för att skriva ut ordet managementkonsulttjänster.

Det är i gestaltningen det blir riktigt tydligt att berättandet är motsatsen till en faktatext, en instruktion eller ett pm. Gestaltningen gör att läsaren blir en medskapare som själv gör sig bilder av det som sägs och får insikter utan att jag behöver skriva hen på näsan. Och gestaltningen skapar liksom dramaturgin, fast på helt andra sätt, också känslor, nyfikenhet och förväntan.

Vi brinner för berättandet

Jag märker att jag blir ivrig när jag skriver. Fingrarna rör sig snabbare och snabbare. De kan inte hålla jämna fingersteg med alla tankar som kommer till mig och vill ner på tangentbordet, så roligt tycker jag att detta är. Jag är så väldigt glad att jag hittat en kollega som brinner lika mycket som jag inte bara för skrivandet och dramatiken, utan också för analysen och undervisning.

Kurs i berättande och storytelling

Tillsammans ger vi dig fem kurspass sprängfyllda av berättandets magiska knep och vårt eget stora engagemang för storytelling. Välkommen till vår kurs i berättande och storytelling.

Föregående
Föregående

Att skriva barnbok

Nästa
Nästa

Skriva långt eller kort?